انسان مجهولی است که تا حل نشو د هیچ اندیشه ای رشد نخواهد کرد.(حجت الاسلام نیازی) آخرین مطالب
نويسندگان چهار شنبه 26 تير 1398برچسب:عرقیات , ادویه جات , گیاهان دارویی , انواع روغن ها , انواع دمنوش ها , اقلام ارگانیک غذایی , کرم های طبیعی , دارو های تضمینی برای لاغری چاقی , :: 11:11 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان
محصولات طبیعی و گیاهان دارویی اقلام ارگانیک غذایی عرقیات سنتی انواع ادوی جات (آسیاب شده دستی و کاملا خالص) انواع روغن های درمانی و خوراکی انواع دم نوش ها برای تمامی مزاج ها مواد بهداشتی و آرایشی (انواع کرم های دست ساز طبی ) و.... تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین استاد نیازی طرف قرار داد با اداره پست ایران (ارسال به تمام نقاط کشور) از محصولات ما دیدن بفرمایید صفحه رسمی سفارش و خرید کالاهاhttp://ebazar.post.ir/shops/5904?ps=27&si=5904&sb=1&sd=2&pn=1 صفحات رسمی ما در اپلکیشن های تلگرام ، اینیستاگرام ، ایتا و سروش چهار شنبه 26 تير 1398برچسب:عرقیات , ادویه جات , گیاهان دارویی , انواع روغن ها , انواع دمنوش ها , اقلام ارگانیک غذایی , کرم های طبیعی , دارو های تضمینی برای لاغری چاقی , :: 11:8 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان
محصولات طبیعی و گیاهان دارویی اقلام ارگانیک غذایی عرقیات سنتی انواع ادوی جات (آسیاب شده دستی و کاملا خالص) انواع روغن های درمانی و خوراکی انواع دم نوش ها برای تمامی مزاج ها مواد بهداشتی و آرایشی (انواع کرم های دست ساز طبی ) و.... تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین استاد نیازی طرف قرار داد با اداره پست ایران (ارسال به تمام نقاط کشور) از محصولات ما دیدن بفرمایید صفحه رسمی سفارش و خرید کالاهاhttp://ebazar.post.ir/shops/5904?ps=27&si=5904&sb=1&sd=2&pn=1 صفحات رسمی ما در اپلکیشن های تلگرام ، اینیستاگرام ، ایتا و سروش پنج شنبه 18 بهمن 1392برچسب:نقد نظريه مشروعيت مردمي ولايت فقيه مشروعيت ولايت فقيه در نظام سياسي اسلام, :: 10:55 بعد از ظهر :: نويسنده : انسان
نقد نظريه مشروعيت مردمي ولايت فقيه
|
شرح و نقد آثار فلسفي | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Permanent Link RSS
|
جبران خلیل جبران؛ نویسنده مسیحى لبنانى است که در صف نویسندگان معروف به «مهجر» قرار مىگیرد. نویسندگان مهجر به آن گروه از ادباى عرب اطلاق مىشود که پس از جنگ جهانى به آمریکا مهاجرت کردهاند و جریان خاص فرهنگى ادبى تأثیرگذار در جهان عرب را به وجود آوردند. جبران، نامى آشنا همراه با آثارش در ایران دارد و نوشتههاى وى، مخاطبان زیادى در کشورمان پیدا کرده است.
اطلاعات زیاد؛ نقطه قوت یا نقطه ضعف !؟
فیلم "قلاده های طلا" با فیلم نامه ی ضعیفی مواجه است اما کارگردانی خوب ابوالقاسم طالبی توانسته فیلم را به گونه ای ایجاد کند که مخاطب را تا آخرفیلم به همراه خود بکشاند.
نکته بسیار عجیب این فیلم که از نقاط مثبت فیلم به حساب می آید نفوذ بسیار هوشمندانه کارگردان به محیط سازمان اطلاعات و مطرح کردن برخی مسایلی است که تا چند سال قبل جزء خط قرمز های سینما به حساب می آمد.
اما نکته عجیب تر این است که در فضای سایبری بعضی سایتها و حزب های مختلف دست به تحریم این فیلم زده اند...
بقیه در ادامه مطلب
نقد افکار کارگردانان بزرگ سینما
سرزمین مادری را عاشقانه بنگر
تئودوروس آنجلوپلوس، کارگردان، نمایشنامه نویس، تهیه کننده، بازیگر، منتقد، نویسنده، حقوقدان و شاعر برجسته ی یونانی، همچنین همسر فوب اکونوموپلو، تهیه کننده ی سینما، در 1935، در آتن یونان چشم به هستی گشود . وی در جوانی پس از گذراندن دوره ی حقوق، ابتدا تحصیلات خود را در مدرسه ی فرانسوی سینما، " L’IDHEC"، و سپس در "ژان راک"، ادامه داد . پس از بازگشت به یونان، در روزنامه ی " آلاگی "، به عنوان یک منتقد سینمایی دست به کار شد ؛ که این روزنامه پس از چندی توسط حزب نظامی تعطیل گشت . در این اثنا وی نوشتن "داستان فورمینکس"، فیلمی بلند درباره ی یک گروه راک در سال 1965، را آغاز کرده بود، که هیچگاه پایان نیافت .
|
آیت الله مصباح یزدی | ||||
ردیف | توضیحات | حجم (KB) | زمان | موضوع |
1 | دانلود قسمت اول | 2,938 | 0:25:02 | ولايت فقيه پرتويي از خورشيد امامت |
2 | دانلود قسمت دوم | 3,283 | 0:27:59 | |
3 | دانلود | 2,404 | 0:20:25 | مقدمهاى بر مبانى تشكيل حكومت |
4 | دانلود | 9,025 | 1:16:59 | شبهات ولایت فقیه |
5 | دانلود | 7,959 | 0:07:54 | ششمین نشست تبیین علمی موضوع ولایت فقیه |
6 | دانلود قسمت اول | 3,106 | 0:25:43 | معنا و مبنای ولایت فقیه |
7 | دانلود قسمت دوم | 4,872 | 0:40:47 | |
8 | دانلود قسمت اول | 4,430 | 0:37:01 | اثبات ولایت فقیه |
9 | دانلود قسمت دوم | 4,155 | 0:34:40 | |
10 | دانلود قسمت اول | 4,155 | 0:34:40 | بررسی چند شبهه |
11 | دانلود قسمت دوم | 4,052 | 0:33:47 | |
12 | دانلود قسمت اول | 4,165 | 0:34:45 | حوزه ولایت ولی فقیه |
13 | دانلود قسمت دوم | 4,507 | 0:37:40 | |
14 | دانلود | 2,791 | 0:19:00 | تبیین ولایت فقیه |
منبع مورد استفاده -سایت شهید اوینی
راسل و خطا در نقل و نقد فلسفه دكارت
راسل اينگونه فلسفه دكارت را نقل مىكند(132) كه دكارت مىگويد: «من مىانديشم، پس هستم.»
سپس جمله دكارت را اين طور توضيح مىدهد: «آن منى كه وجودش اثبات شد، از اين امر استنباط شد كه مىانديشم.»
سپس راسل با عبارات زير به نقد فلسفه دكارت مىپردازد: در اينجا استعمال ضمير اول شخص مفرد، جايز نيست.
دكارت مىبايست صورت نهايى مقدمه خود را بدين شكل بيان كند كه انديشههايى هستند.
ضمير اول شخص از لحاظ دستور زبان، آسانتر در جمله قرار مىگيرد؛ امّا دلالت بر معلومى ندارد.
وقتى دكارت مىگويد: من چيزى هستم كه مىانديشد، ديگر دارد همان دستگاه مقولات را كه از فلسفه مَدْرسى به ارث برده است، به طور غير انتقادى به كار مىبندد.
دكارت در هيچ جا اثبات نمىكند كه انديشه به انديشندهاى هم نياز دارد...».
بقیه در ادامه مطلب
واژه مدرن ذزححرذ ، از ریشه لاتین «رحرذ » به معنای نو، جدید، امروزی و کنونی است که در مقابل قدیم و کهن به کار می رود . این اصطلاح در اواخر قرن 15 ولو به طور پراکنده مقارن با دوره رنسانس (عصر نوزایی) مطرح گشت و در مرحله بعدی، در قرن 16 و 17 وارد عرصه منازعات روشنفکری اروپای غربی شد .
بقیه در ادامه مطلب
واحد جامعه و سیاست تبیان زنجان-
نقد چهار جریان عمده بخش عمده ای از اندیشه های فلسفی ، اجتماعی و سیاسی شهید مطهری را می توان از نقد ایشان بر چهار جریان و مکتب عمده ی فکری – سیاسی سمت یابی کرد : مارکسیسم ، ناسیونالیسم ، تحجرگرایی و التقاط . این مباحث را به طور خلاصه مطرح می کنیم ؛ شهید مطهری در عصری می زیست که عرصه ی فکری – سیاسی ایران و کشورهای اسلامی دیگر مورد هجوم مکاتب و ایدئولوژی های انحرافی و عمدتاً الحادی قرار گرفته بود .
این امر حساسیت ویژه ای به مباحث انتقادی اندیشه مندان مسلمان در مقابل تفکرات عمدتاً وارداتی موجود می بخشید . این تفکر شهید با همان شیوه ی نظام مند فکری خود مکاتب و تفکرات فوق الذکر را به مقابله ی علمی – اندیشه ای طلبید .
الف) در نقد مارکسیسم ایدئولوژی مارکسیسم ، بخش عمده ای از حیات بشر – در قرن بیستم را به خود معطوف ساخت .
• چه نقدهای كلی بر آیین زرتشت وارد است؟
پاسخ:
مارتين هايدگر، فيلسوف شهير آلماني در سال 1889 ميلادي در ناحيه بادن متولد شد. در جواني تمايلات مذهبي او باعث روي آوري اش به کليسا شد و قصد داشت کشيش شود. سپس به فلسفه روي آورد و تحت نفوذ حرکت نوکانتي مکتب ارزشهاي بادن قرار گرفت و از فلسفه مدرسي اسکولاستيک که حاکم به انديشه کليسا بود، جدا شد. سپس به پديدارشناسي روي آورد و در اين امر بسيار تحت تاثير استاد شهير خود ادموند هوسرل بود، ولي سپس در پديدارشناسي راه خود را برگزيد و از پديدارشناسي هوسرل فاصله گرفت. او در فلسفه خود پديدارشناسي را با هستي شناسي پيوند داد و معتقد بود پرسش از هستي را که بيش از 20 قرن در تاريخ تفکر غرب مسکوت نهاده شده ، احياء کرده است.
در اين گفتار دربارة نقد عقل دكارت در آثار فوكو و ليوتار سخن خواهم گفت. به عبارتي تعارض و تضادي كه بين مدرنيزم و پستمدرنيزم وجود دارد چرا كه مدرنيزم را دوراني ميدانيم كه جرقه اوليه آن با فكر دكارت به وجود آمد و به طوري كلي اگر نگاهي به تاريخ انديشه بشر بيندازيم ميبينيم كه با نگرشهاي خاصي كه هر جامعهاي به عقل داشته جهانبيني خاصي در آن دوره حاكم بوده است.
به عنوان مثال اگر به يونان باستان و دوره افلاطون نگاه كنيم ميبينيم كه افلاطون عقل را به عنوان جهان معقول ميبيند كه ما انسانها تنها از طريق روش ديالكتيك ميتوانيم به آن عقل دست پيدا كنيم. يا ارسطو به يك عقل فعال و منفعل قائل است. عقل منفعل عقلي است كه با حواس سروكار دارد و بايد خود را به آن عقل فعال برساند. در قرون وسطي، عقل در كنار ايمان قرار ميگيرد و حتي گاهي جايگاه ايمان از عقل هم فراتر ميرود.
اما نقطه عطفي كه عقل انسان را به عنوان يك عقل مستقل ميبيند با كوگيتوي دكارت شروع ميشود.
این تفکر بیش از هر متفکری وامدار اندیشههای نیچه (Nietzsche) و هایدگر (Heidegger) است. نیچه نخستین فرد از حلقه تفکر پسامدرن است که در قالب تفکر نیستانگار بحران انحطاط در غرب مدرن را متذکر میشود. وی سراسر تاریخ فلسفهی غرب را تاریخ نیستانگاری خطاب میکند و با عبارت «خدا مرده است» در صدد اثبات مرگ امر فراحسی در متافیزیک بر میآید. به باور او متافیزیک غربی در پایان راه خود قرار دارد و دیگر قادر به درک مفاهیم نوین بشری نیست. چرا که مفاهیم نوین بشری برآمده از جهانِ فاقد امر فراحسی است.
چنین تحلیلی نشان میدهد که چرا نیچه همچون دیگر فلاسفه، اخلاقیات را برآمده از متافیزیک نمیداند و بالعکس متافیزیک خویش را محیط بر اخلاقیات بنیان میگذارد. اگرچه او ادعا میکند از نیستانگاری گذر کرده است اما در حقیقت در قالب نوینی از نیستانگاری به ظن خود به انتقاد از مدرنیته مشغول میگردد.[1] هایدگر نیز چنین نظری نسبت به نیچه دارد که علیرغم نقادی متافیزیکِ نیستانگار خود متعلق به نحلهی تفکر نیستانگار است و بس.
اما نیستانگاری چیست؟ نیچه میگوید، موقعیتی که بشر از مرکزیت و محوریت منحوس به جانب مجهول میچرخد و خود امری ناشناخته میگردد و آنگاه سفر در جهت شناخت خویش و جهان پیرامون آغاز میکند. در عوض هایدگر میگوید، نیستانگاری فرآیندی است که بشر در طی آن متوجه میگردد نهایت و وجود در حقیقت یک چیز هستند: جهان تنها نهایت است و وجود، همین. بنا بر نظر متقدمین این مکتب بویژه نیچه، نیستانگاری عبارت از حرکت بنیادین در سیر تاریخ غرب است. جریان ژرفی است که صرفاً میتواند گرفتاریهای بشری و رنجهای جهانی را در خود داشته باشد. همچنین حرکتی است تاریخی از سوی اقوام صاحب اقتدار دوران نوین.
اما نیستانگاری صرفاً عبارت از دستآورد ملتی خاص نیست. آن مللی که خود را ظاهراً از طرح نیستانگاری به دور میدانند، چه بسا در بسط آن بیش از دیگران دست داشتهاند - تنها خود نمیدانند.
برای آنکه بیشتر با طرز تفکر غربی، اعم از الهی یا مادی، درباره خدا آگاه شویم خوب است این بحث را نیز طرح کنیم: گروهی اثبات خدا را در گرو خدشه وارد کردن بر قانون علیت و بر اصل ضرورت علی و معلولی پنداشته اند، یعنی در گرو همان چیزی که اساسی ترین پایه اثبات وجود خداوند است، نه تنها اساسی ترین پایه اثبات وجود خداوند، بلکه اساس قبول هر نظریه علمی و فلسفی است.
برتراند راسل در کتاب جهان بینی علمی فصلی باز کرده تحت عنوان "علم و دین". مسائلی در این فصل عنوان کرده که به زعم او محل برخورد علم و دین است. یکی از آنها همین مسأله است و او آن را تحت عنوان "اختیار" ذکر کرده است. علت اینکه تحت این عنوان ذکر کرده این است که در تصور غربی، اختیار و آزادی که در مورد انسان به کار برده می شود عبارت است از رهایی از قانون علیت و ضرورت علی و معلولی. پس اگر قانون علیت و قانون موجبیت (قانون ضرورت علی و معلولی) را در طبیعت انکار کنیم، در حقیقت به نوعی اختیار در مورد طبیعت قائل شده ایم. از این رو "راسل" این بحث را در زیر تیتر "اختیار" طرح کرده است.
تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان انسان ادامه دارد و آدرس eed.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.